Historishe werf Zorg en Vlijt

Week 46: Achtersteven met de 5 gangen aan stuur- en bakboord.

Week 44: Tot en met de 5e gang is aangebracht.

Week 39: Kim gang en 2e gang achterzijde is geplaatst.

Week 34: Het vlak bestaande uit drie bodemplanken bakboord en stuurboord zijn geplaatst.

Het achterste deel van de kim gang is geplaatst. Elke gang bestaat uit twee delen die met een liplas aan elkaar worden gezet. Het langste deel van de gang meet 750 cm en is 3 cm dik.

Week 31, 32 en 33 vakantie!

Week 30: De eerste legger is geplaatst en vastgezet met de  houten nagels.

De houten nagels die de legger met het vlak verbindt wordt via de onderzijde door scheepsbouwer Peter Schouten “gedeuteld”.

Week 29:Om de leggers te verbinden aan het vlak en de kielbalk worden er houten nagels gebruikt die gedraaid worden van Oregon Pine. Aan de binnenkant vastgeslagen door het vierkante deel. Aan de onderzijde met een "deutel". Een eikenhouten pen (deutel) die in de kop van de afgezaagde nagel wordt geslagen waardoor de nagel splijt en vast komt te zitten.

Week 29: De stalen bouten die de leggers verbinden met het vlak worden vervangen door houten pennen.

Week 27: Een deel van het vlak ligt op de brandezel en wordt warm gestookt om de juiste kromming te verkrijgen. 

Week 27: De eerste twee vlakken zijn tegen de kielbalk geplaatst.

Week 26: Het voorste deel van het vlak ligt klaar om gepast te worden.

Week 26: De scheepsbouwer gebruikt zijn rug als steun om het voorste deel van het vlak te passen.

Week 25: Het vlak wordt pasgemaakt

Week 25: Voordat het vlak wordt geplaatst worden de naden nauwkeurig pas gemaakt. Het vlak bestaat uit 2 delen links en twee delen rechts van de kielbalk. Om een volle lengte te verkrijgen bestaat elk deel uit twee stukken die met een liplas aan elkaar worden gezet. De grootste breedte van een deel van het vlak is 45 cm en dik 4 cm. De grootste lengte is 730 cm.

Week 25: Het achterste deel van het vlak staat op zijn plek.

Week 24: Het vlak wordt gebrand en bekeken op de juiste kromming

Het gebrande en gekromde vlak klaar om gepast te worden.

Week 23: De hulp spanten en de waterlijnen zijn geplaatst. De mal voor het vlak wordt gemaakt

Week 22: Plaatsen van de waterlijnen om de mallen te kunnen maken voor de gangen. Achterschip met hulpspanten en waterlijnen.

Week 21: Plaatsen van de hulpspanten op de kielbalk.

Week 21: De hulpspanten staan op hun plek.

Week 20: Officiële start van de bouw. Wethoudere Corine Bronsveld overhandigt een herinneringsplaatje aan het bestuur.

Week 19: kielbalk en achtersteven en de eerste mallen voor de spanten

Week 18: De voorsteven wordt geplaatst. De voorsteven heeft als grootste breedte 34 cm en is lang 287 cm. De dikte is 12,5 cm en is naar buiten toe verjongd tot 7 cm.

Week 18: Op de kielbalk wordt afgetekend waar de spanten komen.

Week 18: Plaatsen van de mallen voor de spanten.

Week 17: De kiel is geplaatst. Aan de achtersteven wordt gewerkt. De kiel is gezaagd uit een Deense eikenboom die gepland is omstreeks 1720. De kielbalk bestaat uit één deel lang 837 cm met de afmetingen van 20,5 x 12,5 cm.

Week 17: Plaatsen van de achtersteven op de kiel. De achtersteven meet over de grootste breedte 45 cm en heeft een lengte van 190 cm. De dikte is 12,5 cm en is naar buiten toe verjongd tot 7 cm. 

Week 16: Overnemen van de achtersteven van tekening op de mal en het uittekenen van de mallen voor de spanten.

Week 15: Hout gezaagd en afgeleverd in Maassluis: transport van buiten naar binnen

Week 14: v.l.n.r.
 

  1. Voorbereiding van de bouwplaats.

  2. Het aanbrengen van een houten balk aan de stalen constructie om de spanten te schorren.

Week 13: Uitzoeken van het hout bij de Houtcompagnie BV in Harlingen. Het wordt Deens Eikenhout in boomlengtes van 8 meter.

Week 12: eerste bespreking op de werf