Week 11 2021 De romp wordt voor de eerste keer geschilderd

Mees en Peter brengen het voorstevenbeslag aan

Nog meer schilderwerk

Paul bereidt het verven voor

Verschillende gesmede onderdelen behandeld met owatrol

Week 8 2021 Met een breeuwijzer wordt het katoen in de naden geslagen

Ook aan de schotten voor de ramen van de tweede klas wordt gewerkt.

Het breeuwkatoen ligt klaar

Het breeuwen

Het werk aan de dakluiken vordert

Het passen van de dakluiken

Het afplakken van de kitnaden

Het breeuwen van de naden

De schotten voor de ramen van de tweede klas

De verfafdeling in vol bedrijf

De verfafdeling

Breeuwen

Breuwkatoen, ijzer en hamer

Dakluiken

Jan aan het werk

Weer meten!

Voorbereiding om te kunnen breeuwen

Week 6 2021 Meten is weten

Een trekschuit bouwen is precisie werk

De voorplecht

Achterkant klaar voor inbouw motor regelaar

Roerblad wordt geschilderd

Pennen om de bodem van de banken te dragen

Week 4 2021 Boren van een gat voor de elektradraden naar de motor

Het boren van een gat in het roer voor de doorvoering van de elektradraden naar de motor

Inhakken om het ijzerwerk van het roer te kunnen plaatsen

Week 46 2020 De mast is op de werf aangekomen

Week 45 2020 De opbouw is in de grondverf gezet. Het boeiboord is afgelakt

Gezicht op de voorsteven

Week 43 2020 De binnenzijde van de opbouw is in de grondverf gezet

De dakspanten van de eerste klas krijgen de eerste grondlaag

De vloer is aangebracht

Het roer is gemaakt

Week 39 2020 Gezicht vanuit de eerste klas

Week 38 2020 De constructie voor de zitbanken wordt ingemeten

Week 36 2020 De romp wordt in de lijnolie gezet

Week 35 2020 Het boeiboord staat in de grondverf

Week 34 2020 Dakspanten van de tweede klas zonder profilering

De profilering van het achterschot

Detail met het achterschot

Detail van de dakspanten van de eerste klas

Detail vanuit de eerste klas. Let op de profilering

Week 32 2020 De mastkoker krijgt vorm

Week 31 2020 Het frame voor de banken wordt geplaatst

Het frame voor de banken wordt geplaatst

Het model van het roer krijgt vorm

Week 30 2020 De dakplanken worden in de grondverf gezet

Week 29 2020 de afbouw van de eerste klas vordert

De bouw vordert

Detail van het kozijn eerste klas

Het binnenschip krijgt vorm

Het schot van de eerste klas is geplaatst

Week 28 2020: Aanbrengen van de dakspanten

Aanbrengen van de dakspanten

Goed is te zien hoe de spanten van het schip overgaan in de dakspanten

Afwerken van de dakspanten

Week 27 2020: Aanbrengen van de dakspanten

Aanbrengen van de dakspanten

De opbouw begint vorm te krijgen

Week 25 2020: Opzetten van de spanten voor de dakconstructie

Dakconstructie

De dakconstructie krijgt zijn vorm

Boren van een gat voor een pen verbinding

Inslaan van de pen

Week 24 2020: Aanbrengen van de eerste dakspanten

Aanbrengen van de eerste dakspanten

Proppen voor het afdichten van de schroefgaten, uitgeboord uit een stuk hout

Week 23 2020: Aanbrengen van het potdeksel

Aanbrengen van een lat op het potdeksel om een waterdichte overgang te kunnen construeren

Bolder zit op zijn plaats

Afgewerkte bolder

Week 22 2020:Aanbrengen potdeksel

Bolders nog in ruwe vorm

Mallen voor de dakspanten

Las in potdeksel

Aanbrengen potdeksel

Week 20 2020: De eerste contouren voor de opbouw

Mal voor de dakspant

Week 19 2020: Aansluiting van boeibord en wegering op de voorplecht

Las van de wegering

Stuurboordzijde wegering en boeibord nog zonder potdeksel

Wegering en boeibord bakboordzijde

Week 16 2020: Bepalen van de kromming van de wegering

Aftekenen van de mal voor de wegering

Mal voor de wegering

week 14 2020: De mal voor de opbouw

Het afzagen van de spanten: koppensnellen

Koppensnellen

Mal voor de opbouw

Week 12 2020: Het boeibord wordt vastgezet

Het branden van het boeibord

Het branden van het boeibord 2

Het controleren van het gebrande deel op de juiste spanning

Het plaatsen van het boeibord

Om het deel te laten buigen wordt het natgemaakt

Week 11 2020: Haaksboren van een gat voor de penverbinding.

Inpassen van een spantstuk

Inpassen van een spantstuk 2

Pas maken van een spant

Week 9 2020: Een van de laatste knieën wordt gemonteerd.

Het boren van een gat voor de houtenpen die de knie verbindt met het vlak.

Week 8 2020: Het teren van een spant voor het vastzetten

  Schoonspuiten van de boorgaten

Week 7 2020: Het achterboeghout wordt afgewerkt.

Het berghout wordt geverfd.

De doppen die de schroeven afdekken worden zorgvuldig met de steekbeitel afgestoken.

Week 6 2020: De afgedopte schroeven

Pas maken van een spant

Plaatsen van houten prop voor het afdichten van het schroefgat

Week 5 2020: De boorgaten opgevuld met houten proppen.

Het pas maken van het voorboeghout. 

Week 3 2020: Het berghout van binnen uit. 

Het plaatsen van het voorboeghout.

Het vastzetten van het berghout. 

Week 2 2020: Het pas maken van het achterste deel van het achterboeghout.

Het achterboeghout wordt met behulp van een takel geplaatst. 

Het plaatsten van het  achterboeghout met de takel.

Het achterboeghout wordt vastgezet.

Week 1 2020:
Binten, leggers en banden, het begint er op te lijken.

Week 51 en 52: Kerstvakantie.

Week 50: Het berghout wordt aangebracht.

 

 

Met alle beschikbare mankracht wordt het berghout voor de eerste keer geplaatst.

Het berghout wordt voorlopig vastgezet.

Week 49: Het pas maken van een spant.

Mal om een spant te kunnen maken.

Zagen van een spant.

Week 48: De band is geplaatst. Als pakking wordt papier gebruikt.

Om een waterdichte hechting te krijgen wordt de band voor het plaatsen ingesmeerd met teer.

Ook de plek waar de band wordt geplaatst in de boot wordt ingesmeerd met teer.

Uittekenen van een spant met behulp van een mal.

Uittekenen van een spant met behulp van een mal.

Week 47: Een mal op een krommer waaruit een band wordt gezaagd.

Het zagen van de band uit de krommer

Week 46:Een voorraad krommers voor de spanten, binten, leggers en banden.

Week 46: Achtersteven met de 5 gangen aan stuur- en bakboord.

Week 44: Tot en met de 5e gang is aangebracht.

Week 39: Kim gang en 2e gang achterzijde is geplaatst.

Week 34: Het vlak bestaande uit drie bodemplanken bakboord en stuurboord zijn geplaatst.

Het achterste deel van de kim gang is geplaatst. Elke gang bestaat uit twee delen die met een liplas aan elkaar worden gezet. Het langste deel van de gang meet 750 cm en is 3 cm dik.

Week 31, 32 en 33 vakantie!

Week 30: De eerste legger is geplaatst en vastgezet met de  houten nagels.

De houten nagels die de legger met het vlak verbindt wordt via de onderzijde door scheepsbouwer Peter Schouten “gedeuteld”.

Week 29:Om de leggers te verbinden aan het vlak en de kielbalk worden er houten nagels gebruikt die gedraaid worden van Oregon Pine. Aan de binnenkant vastgeslagen door het vierkante deel. Aan de onderzijde met een "deutel". Een eikenhouten pen (deutel) die in de kop van de afgezaagde nagel wordt geslagen waardoor de nagel splijt en vast komt te zitten.

Week 29: De stalen bouten die de leggers verbinden met het vlak worden vervangen door houten pennen.

Week 27: Een deel van het vlak ligt op de brandezel en wordt warm gestookt om de juiste kromming te verkrijgen. 

Week 27: De eerste twee vlakken zijn tegen de kielbalk geplaatst.

Week 26: Het voorste deel van het vlak ligt klaar om gepast te worden.

Week 26: De scheepsbouwer gebruikt zijn rug als steun om het voorste deel van het vlak te passen.

Week 25: Het vlak wordt pasgemaakt

Week 25: Voordat het vlak wordt geplaatst worden de naden nauwkeurig pas gemaakt. Het vlak bestaat uit 2 delen links en twee delen rechts van de kielbalk. Om een volle lengte te verkrijgen bestaat elk deel uit twee stukken die met een liplas aan elkaar worden gezet. De grootste breedte van een deel van het vlak is 45 cm en dik 4 cm. De grootste lengte is 730 cm.

Week 25: Het achterste deel van het vlak staat op zijn plek.

Week 24: Het vlak wordt gebrand en bekeken op de juiste kromming

Het gebrande en gekromde vlak klaar om gepast te worden.

Week 23: De hulpspanten en de strooklatten zijn geplaatst. De mal voor het vlak wordt gemaakt.

Week 22: Plaatsen van de strooklatten om de mallen te kunnen maken voor de gangen. Achterschip met hulpspanten en strooklatten.

 

Week 21: Plaatsen van de hulpspanten op de kielbalk.

Week 21: De hulpspanten staan op hun plek.

Week 20: Officiële start van de bouw. Wethoudere Corine Bronsveld overhandigt een herinneringsplaatje aan het bestuur.

Week 19: kielbalk en achtersteven en de eerste mallen voor de spanten

Week 18: De voorsteven wordt geplaatst. De voorsteven heeft als grootste breedte 34 cm en is lang 287 cm. De dikte is 12,5 cm en is naar buiten toe verjongd tot 7 cm.

Week 18: Op de kielbalk wordt afgetekend waar de spanten komen.

Week 18: Plaatsen van de mallen voor de spanten.

Week 17: De kiel is geplaatst. Aan de achtersteven wordt gewerkt. De kiel is gezaagd uit een Deense eikenboom die gepland is omstreeks 1720. De kielbalk bestaat uit één deel lang 837 cm met de afmetingen van 20,5 x 12,5 cm.

Week 17: Plaatsen van de achtersteven op de kiel. De achtersteven meet over de grootste breedte 45 cm en heeft een lengte van 190 cm. De dikte is 12,5 cm en is naar buiten toe verjongd tot 7 cm. 

Week 16: Overnemen van de achtersteven van tekening op de mal en het uittekenen van de mallen voor de spanten.

Week 15: Hout gezaagd en afgeleverd in Maassluis: transport van buiten naar binnen

Week 14: v.l.n.r.
 

  1. Voorbereiding van de bouwplaats.

  2. Het aanbrengen van een houten balk aan de stalen constructie om de spanten te schorren.

Week 13: Uitzoeken van het hout bij de Houtcompagnie BV in Harlingen. Het wordt Deens Eikenhout in boomlengtes van 8 meter.

Week 12: eerste bespreking op de werf