Week 11 2021 De romp wordt voor de eerste keer geschilderd
Mees en Peter brengen het voorstevenbeslag aan
Nog meer schilderwerk
Paul bereidt het verven voor
Verschillende gesmede onderdelen behandeld met owatrol
Week 8 2021 Met een breeuwijzer wordt het katoen in de naden geslagen
Ook aan de schotten voor de ramen van de tweede klas wordt gewerkt.
Het breeuwkatoen ligt klaar
Het breeuwen
Het werk aan de dakluiken vordert
Het passen van de dakluiken
Het afplakken van de kitnaden
Het breeuwen van de naden
De schotten voor de ramen van de tweede klas
De verfafdeling in vol bedrijf
De verfafdeling
Breeuwen
Breuwkatoen, ijzer en hamer
Dakluiken
Jan aan het werk
Weer meten!
Voorbereiding om te kunnen breeuwen
Week 6 2021 Meten is weten
Een trekschuit bouwen is precisie werk
De voorplecht
Achterkant klaar voor inbouw motor regelaar
Roerblad wordt geschilderd
Pennen om de bodem van de banken te dragen
Week 4 2021 Boren van een gat voor de elektradraden naar de motor
Het boren van een gat in het roer voor de doorvoering van de elektradraden naar de motor
Inhakken om het ijzerwerk van het roer te kunnen plaatsen
Week 46 2020 De mast is op de werf aangekomen
Week 45 2020 De opbouw is in de grondverf gezet. Het boeiboord is afgelakt
Gezicht op de voorsteven
Week 43 2020 De binnenzijde van de opbouw is in de grondverf gezet
De dakspanten van de eerste klas krijgen de eerste grondlaag
De vloer is aangebracht
Het roer is gemaakt
Week 39 2020 Gezicht vanuit de eerste klas
Week 38 2020 De constructie voor de zitbanken wordt ingemeten
Week 36 2020 De romp wordt in de lijnolie gezet
Week 35 2020 Het boeiboord staat in de grondverf
Week 34 2020 Dakspanten van de tweede klas zonder profilering
De profilering van het achterschot
Detail met het achterschot
Detail van de dakspanten van de eerste klas
Detail vanuit de eerste klas. Let op de profilering
Week 32 2020 De mastkoker krijgt vorm
Week 31 2020 Het frame voor de banken wordt geplaatst
Het frame voor de banken wordt geplaatst
Het model van het roer krijgt vorm
Week 30 2020 De dakplanken worden in de grondverf gezet
Week 29 2020 de afbouw van de eerste klas vordert
De bouw vordert
Detail van het kozijn eerste klas
Het binnenschip krijgt vorm
Het schot van de eerste klas is geplaatst
Week 28 2020: Aanbrengen van de dakspanten
Aanbrengen van de dakspanten
Goed is te zien hoe de spanten van het schip overgaan in de dakspanten
Afwerken van de dakspanten
Week 27 2020: Aanbrengen van de dakspanten
Aanbrengen van de dakspanten
De opbouw begint vorm te krijgen
Week 25 2020: Opzetten van de spanten voor de dakconstructie
Dakconstructie
De dakconstructie krijgt zijn vorm
Boren van een gat voor een pen verbinding
Inslaan van de pen
Week 24 2020: Aanbrengen van de eerste dakspanten
Aanbrengen van de eerste dakspanten
Proppen voor het afdichten van de schroefgaten, uitgeboord uit een stuk hout
Week 23 2020: Aanbrengen van het potdeksel
Aanbrengen van een lat op het potdeksel om een waterdichte overgang te kunnen construeren
Bolder zit op zijn plaats
Afgewerkte bolder
Week 22 2020:Aanbrengen potdeksel
Bolders nog in ruwe vorm
Mallen voor de dakspanten
Las in potdeksel
Aanbrengen potdeksel
Week 20 2020: De eerste contouren voor de opbouw
Mal voor de dakspant
Week 19 2020: Aansluiting van boeibord en wegering op de voorplecht
Las van de wegering
Stuurboordzijde wegering en boeibord nog zonder potdeksel
Wegering en boeibord bakboordzijde
Week 16 2020: Bepalen van de kromming van de wegering
Aftekenen van de mal voor de wegering
Mal voor de wegering
week 14 2020: De mal voor de opbouw
Het afzagen van de spanten: koppensnellen
Koppensnellen
Mal voor de opbouw
Week 12 2020: Het boeibord wordt vastgezet
Het branden van het boeibord
Het branden van het boeibord
2
Het controleren van het gebrande deel op de juiste spanning
Het plaatsen van het boeibord
Om het deel te laten buigen wordt het natgemaakt
Week 11 2020: Haaksboren van een gat voor de penverbinding.
Inpassen van een spantstuk
Inpassen van een spantstuk 2
Pas maken van een spant
Week 9 2020: Een van de laatste knieën wordt gemonteerd.
Het boren van een gat voor de houtenpen die de knie verbindt met het vlak.
Week 8 2020: Het teren van een spant voor het vastzetten
Schoonspuiten van de boorgaten
Week 7 2020: Het achterboeghout wordt afgewerkt.
Het berghout wordt geverfd.
De doppen die de schroeven afdekken worden zorgvuldig met de steekbeitel afgestoken.
Week 6 2020: De afgedopte schroeven
Pas maken van een spant
Plaatsen van houten prop voor het afdichten van het schroefgat
Week 5 2020: De boorgaten opgevuld met houten proppen.
Het pas maken van het voorboeghout.
Week 3 2020: Het berghout van binnen uit.
Het plaatsen van het voorboeghout.
Het vastzetten van het berghout.
Week 2 2020: Het pas maken van het achterste deel van het achterboeghout.
Het achterboeghout wordt met behulp van een takel geplaatst.
Het plaatsten van het achterboeghout met de takel.
Het achterboeghout wordt vastgezet.
Week 1 2020: Binten, leggers en banden, het begint er op te lijken.
Week 51 en 52: Kerstvakantie.
Week 50: Het berghout wordt aangebracht.
Met alle beschikbare mankracht wordt het berghout voor de eerste keer geplaatst.
Het berghout wordt voorlopig vastgezet.
Week 49: Het pas maken van een spant.
Mal om een spant te kunnen maken.
Zagen van een spant.
Week 48: De band is geplaatst. Als pakking wordt papier gebruikt.
Om een waterdichte hechting te krijgen wordt de band voor het plaatsen ingesmeerd met teer.
Ook de plek waar de band wordt geplaatst in de boot wordt ingesmeerd met teer.
Uittekenen van een spant met behulp van een mal.
Uittekenen van een spant met behulp van een mal.
Week 47: Een mal op een krommer waaruit een band wordt gezaagd.
Het zagen van de band uit de krommer
Week 46:Een voorraad krommers voor de spanten, binten, leggersen banden.
Week 46: Achtersteven met de 5 gangen aan stuur- en bakboord.
Week 44: Tot en met de 5e gang is aangebracht.
Week 39: Kim gang en 2e gang achterzijde is geplaatst.
Week 34: Het vlak bestaande uit drie bodemplanken bakboord en stuurboord zijn geplaatst.
Het achterste deel van de kim gang is geplaatst. Elke gang bestaat uit twee delen die met een liplas aan elkaar worden gezet. Het langste deel van de gang meet 750 cm en is 3 cm dik.
Week 31, 32 en 33 vakantie!
Week 30: De eerste legger is geplaatst en vastgezet met de houten nagels.
De houten nagels die de legger met het vlak verbindt wordt via de onderzijde door scheepsbouwer Peter Schouten “gedeuteld”.
Week 29:Om de leggers te verbinden aan het vlak en de kielbalk worden er houten nagels gebruikt die gedraaid worden van Oregon Pine. Aan de binnenkant vastgeslagen door het vierkante deel. Aan de onderzijde met een "deutel". Een eikenhouten pen (deutel) die in de kop van de afgezaagde nagel wordt geslagen waardoor de nagel splijt en vast komt te zitten.
Week 29: De stalen bouten die de leggers verbinden met het vlak worden vervangen door houten pennen.
Week 27: Een deel van het vlak ligt op de brandezel en wordt warm gestookt om de juiste kromming te verkrijgen.
Week 27: De eerste twee vlakken zijn tegen de kielbalk geplaatst.
Week 26: Het voorste deel van het vlak ligt klaar om gepast te worden.
Week 26: De scheepsbouwer gebruikt zijn rug als steun om het voorste deel van het vlak te passen.
Week 25: Het vlak wordt pasgemaakt
Week 25: Voordat het vlak wordt geplaatst worden de naden nauwkeurig pas gemaakt. Het vlak bestaat uit 2 delen links en twee delen rechts van de kielbalk. Om een volle lengte te verkrijgen bestaat elk deel uit twee stukken die met een liplas aan elkaar worden gezet. De grootste breedte van een deel van het vlak is 45 cm en dik 4 cm. De grootste lengte is 730 cm.
Week 25: Het achterste deel van het vlak staat op zijn plek.
Week 24: Het vlak wordt gebrand en bekeken op de juiste kromming
Het gebrande en gekromde vlak klaar om gepast te worden.
Week 23: De hulpspanten en de strooklatten zijn geplaatst. De mal voor het vlak wordt gemaakt.
Week 22: Plaatsen van de strooklatten om de mallen te kunnen maken voor de gangen. Achterschip met hulpspanten en strooklatten.
Week 21: Plaatsen van de hulpspanten op de kielbalk.
Week 21: De hulpspanten staan op hun plek.
Week 20: Officiële start van de bouw. Wethoudere Corine Bronsveld overhandigt een herinneringsplaatje aan het bestuur.
Week 19: kielbalk en achtersteven en de eerste mallen voor de spanten
Week 18: De voorsteven wordt geplaatst. De voorsteven heeft als grootste breedte 34 cm en is lang 287 cm. De dikte is 12,5 cm en is naar buiten toe verjongd tot 7 cm.
Week 18: Op de kielbalk wordt afgetekend waar de spanten komen.
Week 18: Plaatsen van de mallen voor de spanten.
Week 17: De kiel is geplaatst. Aan de achtersteven wordt gewerkt. De kiel is gezaagd uit een Deense eikenboom die gepland is omstreeks 1720. De kielbalk bestaat uit één deel lang 837 cm met de afmetingen van 20,5 x 12,5 cm.
Week 17: Plaatsen van de achtersteven op de kiel. De achtersteven meet over de grootste breedte 45 cm en heeft een lengte van 190 cm. De dikte is 12,5 cm en is naar buiten toe verjongd tot 7 cm.
Week 16: Overnemen van de achtersteven van tekening op de mal en het uittekenen van de mallen voor de spanten.
Week 15: Hout gezaagd en afgeleverd in Maassluis: transport van buiten naar binnen
Week 14: v.l.n.r.
Voorbereiding van de bouwplaats.
Het aanbrengen van een houten balk aan de stalen constructie om de spanten te schorren.
Week 13: Uitzoeken van het hout bij de Houtcompagnie BV in Harlingen. Het wordt Deens Eikenhout in boomlengtes van 8 meter.